Thursday, November 23, 2006

Part 14: Things You Have Always Wanted to Know About the Flatbush Eruv (But Were Never Told)

Continued from part XIII


(עם בנו הרה"ג רבי בן ציון הלוי שליט"א רב המכשיר העירוב דפלטבוש)


הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר שליט"א
אב"ד זכרון מאיר בני-ברק
בעמ"ח שו"ת שבט הלוי, וז"ל:


"... כל זה אם יש באמת ס' רבוא בוקעים, אבל אם אין ס' רבוא בוקעים כאשר אמר כ"ת, א"כ אין מה לדבר. וכן מש"כ כתה"ג בענין הצורך לעשות עירובין בעיירות שאין ס' רבוא בוקעים [11] הגם שהרחובות רחבות טובא – אמת גמור שזה הי' דעת אבותינו ורבותינו מעולם, ואין להרהר בזה." (שו"ת שבט הלוי ח"ו או"ח סוס"י מ"א)

____________________________________________


הגאון רבי משה ליב ראבינאוויטש שליט"א
:אב"ד דק"ק מונקאטש, וז"ל


"... דבר פשוט הוא, שמה שכותב רבן של ישראל החתם סופר ז"ל (או"ח סי' צט) שאי אפשר בשום אופן לקהל ישראל לשמור שבת כהלכתו ולשמור ב"ב בכל יום השבת מבלי להוציא מפתח ביתו החוצה דברים קטנים ומטפחת, הנה הוא שקול כנגד כל החששות כולם. ואיך נחשוש על העתיד בחששות הבדוים מן הלב, במקום שהחת"ס מעיד, ומוכיח כן מהש"ס, שבלי עירוב א"א לשמור שבת כבר מעכשיו בהווה, מידי שבת בשבתו. ולדעת החוששים לרה"ר מה"ת, כ"ש שצריכים להזהר בשמירת שבת אלף פעמים ככה.
וכאן המקום להבהיר, שלנו יוצאי פולין וגאליציע, קבלה בידנו מאבותינו כמסורה וכתורה שבע"פ, שאנו סומכין בהל' עירובין על הוראת שר התורה הבית אפרים ז"ל, שלחם מלחמתה של תורה להצדיק רבותינו הקדושים בעלי השו"ע ונושאי כליו אשר מפיהם אנו חיים. ואין זה רק בדיעבד (לומר ח"ו שהמנהג קיימת רק משום שאין לאחרים הכח למחות בנו), אלא אף לכתחילה, ואף למצוה לדעת אבוה"ק זי"ע."
(סוף תשובתו במכתב לאנ"ש כ"ד טבת תש"ס)

____________________________________________

הגאון רבי יחזקאל ראטה שליט"א
אב"ד קארלסבורג
:בעמ"ח שו"ת
עמק התשובה, וז"ל


"... אין בזה [בתיקון העירוב דב.פ.] סתירה לדעת הרבנים הקדמונים נוחי נפש ז"ל, שעד עתה לא הי' המדובר לעשות באופן מעולה כזה, ובפרט שנתברר כי עירנו מוקף עם ג' מחיצות העשויין בידי אדם כדת וכהלכה, ובכן יכולין הכל לסמוך בהיתר טלטולו." (במכתבו ו' דחנוכה תש"ס לפ"ק)

__________________________


[11] בוקעים היינו ב"רחוב", ולא סגי אם הס' רבוא מצטרפין יחדיו מכלליות תושבי העיר, וכמו שהעיד בשמו תלמידו המובהק הגאון רבי משה שאול קליין שליט"א במכתבו (מיום ה' בלק תש"ס) וז"ל "זה מנהג מדורות לסמוך על הראשונים דאין רה"ר דאורייתא בזה"ז שכיח בינינו, וע"כ ראיתי שמו"ר מרן הגר"ש וואזנר שליט"א אף שמחמיר לעצמו, מ"מ אינו מורה כן לאחרים. ואף שהעיר בני ברק נמצאת מחוברת לכמה ערים בגוש דן, ויש בכל המקום הרבה יותר מס' רבוא, מ"מ כיון שאין ס' רבוא בוקעין בו בשום רחוב מרחובות העיר בני ברק, אינו מחמיר לאחרים, כי התנאי דרה"ר של ס' רבוא תלוי ברחוב ולא בכלליות העיר," עכ"ל.

No comments:

PART 3: THE TRUTH REGARDING THE STAMFORD HILL ERUV

Their argument: But the Mishnah Berurah argues that most poskim uphold asu rabbim u’mevatlei mechitzta , so according to most poskim the...